СВІТЛОФОР ОСВІТНЬОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливим освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності.
Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості), та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства; формою академічного плагіату є самоплагіат, що полягає у відтворенні без посилання на джерело інформації власних раніше опублікованих текстів;
- фабрикація – фальсифікація результатів досліджень, посилань або будь-яких інших даних, що стосуються освітнього процесу;
- обман – надання завідомо неправдивої інформації стосовно власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітньої процесу;
- списування – використання без відповідного дозволу зовнішніх джерел інформації під час оцінювання результатів навчання;
- хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна чи послуг матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної вигоди в освітньому процесі.
Академічна недоброчесність також передбачає вчинення плагіату (коли ви намагаєтеся передати чужі ідеї як свої). Серед найпоширеніших видів плагіату виділяють такі:
- Ненавмисний плагіат: помилки у цитуванні джерела або ненавмисне перефразування тексту.
- Плагіат-переказ: перефразування чужих ідей без зазначення оригінального джерела.
- Дослівний плагіат: повне копіювання тексту без посилання на джерело.
- Плагіат комп’ютерного коду: копіювання або адаптація вихідного коду без дозволу і згадування автора.
- Самоплагіат: повторне використання власних раніше опублікованих робіт без належного зазначення авторства.
- Модифікація списку джерел: надання неточної або неповної інформації про джерела, щоб їх неможливо було знайти та визначити авторство.
- Мозаїчний плагіат: комбінування фраз та тексту з кількох джерел в одній роботі. Компонування речень без цитувань та посилань.
- Змінення тексту вручну: маніпуляції з текстом з метою обману програм, що перевіряють тексти на плагіат.
- Автоматична модифікація тексту: обробка чужого тексту за допомогою програмного забезпечення з метою приховання плагіату.
- Плагіат даних: фальсифікація чи фабрикація даних, привласнення чужих напрацювань, що призводить до створення негативного іміджу науковця, видавця чи наукової установи.
Зошит “Виховуємо академічну доброчесність в школі”
Сценарії уроків та презентації “Академічна доброчесність в школі”
Вашій увазі пропонуємо оновлені версії сценаріїв уроків та презентаційних матеріалів “Академічна доброчесність в школі”. Цей матеріал розроблено в рамках Проекту сприяння академічній доброчесності (SAIUP) консультантами Сергієм Горбачовим та Іваном Пікулем за редакційною підтримкою команди EdEra та SAIUP.
Сценарій уроку 1 “Що таке академічна доброчесність?”
Сценарій та презентацію до уроку 2 “Академічна доброчесність у письмових роботах”
Сценарій та презентацію до уроку 3 “Академічна доброчесність: вибір професій та ЗВО”
Також запрошуємо вас пройти повний онлайн курс “Академічна доброчесність для вчителів”